Cupcakes med vit choklad

Om ni är sugna på cupcakes (alternativt muffins) som är riktigt saftiga och smakrika är det detta recept ni ska titta på. När jag gjorde dessa valde jag att göra hälften med mörk choklad och hälften med vit choklad, och oj så underbara dessa cupcakes är! Chokladen smälte in så underbart i muffinsen så att den blev precis sådär saftigt och mjuk som en muffins ska vara. Jag tycker annars att vaniljmuffins tenderar att vara lite torra och tråkiga, men inte denna. Jag var också lite orolig att den vita chokladen skulle göra cupcakesen för söt, men den var verkligen helt perfekt.

Även detta recept är hämtat från internet.

Cupcakes med vit choklad:

- 15 stycken

3 dl mjöl

2 tsk bakpulver

1/2 tsk salt

2 ägg

2.5 dl socker

1 tsk vaniljsocker

1 dl mjölk

150 gram smör

ca 100 gram vit choklad, hackad eller som chokladknappar

 

1. Värm ugnen till 175 grader.

2. Smält smöret.

3. Blanda samman mjöl, bakpulver och salt i en bunke.

4. Vispa ägg och socker poröst.

5. Vispa ner vanilj och smör.

6. På låg hastighet, vispa ner mjölblandningen och mjölken växelvis tills dess att smeten precis gått ihop.

7. Vänd ner den vita chokladen.

8. Fördela smeten i muffinsformar (som helst ska stå i en muffinsplåt). Fyll upp till ungefär 3/4.

9. Grädda mitt i ugnen i cirka 13-15 minuter. Låt svalna.

 

 

 

 

Kommentera här: