Chokladcupcakes med Halloween-tema

Jag och Johanna (min syster) bakade dessa för någon vecka sedan. Riktigt goda blev de! Vi googlade upp två separata recept, ett på själva cupcakesen och ett på chokladfrostingen och sedan använde vi vit glasyr, minimarschmallows och chokladsås som dekoration och lät fantasin löpa fritt. Jag är ännu inte speciellt bra på att dekorera men med lite träning så!
 

Muffins:

12 portioner (vi gjorde ganska stora så för oss blev det bara 6 st, men då blev de väldigt mastiga!)

100 g smör
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 kryddmått salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200°C. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst. Blanda samman de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Tillsätt smöret. Häll upp smeten i formarna (blir mycket smet i varje form). Grädda i 10-15 minuter i mitten av ugnen. Låt svalna innan glasyren bredes/spritsas på.

Recept från www.dagensmuffin.se


Glasyr:

  • 5 msk kakao
  • 50 gram smör eller margarin
  • 3 dl florsocker
  • 2 msk grädde
  • 1 äggvita
  1. Smält smöret i en bunke i mikron eller vattenbad (sjudande vatten i en bred panna på spisen) och rör i florsocker, kakao samt grädde. Låt svalna.
  2. Vispa under tiden äggvitan till fast skum. Vispa inte för länge - bara tills äggvitan tjockat.
  3. Vänd i den vispade äggvitan i chokladblandningen och rör ihop till en chokladfrosting. Nu kan du bre ut chokladfrostingen på det du önskar.

Recept från: www.receptfavoriter.se

 
Frostingen blev väldigt mörk och smakade mycket kakao, men jag är en chokladtjej så det passar mig utmärkt!
 
 
 
 

Kommentera här: