Pepparkakssnittar

Hej hopp!
Hur har ni det? Själv har jag det ganska bra, men jag är tyvärr fortfarande förkyld. Hade helst velat fara och träna idag men jag är fortfarande lite rädd för att jag ska bli riktigt sjuk nu innan jul så jag tar det lite försiktigt. 
 
I helgen har jag i alla fall bakat lite julkakor! Det blev polkagrisbiscotti och pepparkakssnittar och båda blev faktiskt riktigt bra! Tidsinställer ett inlägg med biscottin och tar pepparkakssnittarna i detta inlägg :) 
 
Nu ska jag fixa lite småsaker och sedan ska jag nog ta mig lite kvällsfika med min favoritbok för tillfället, nämligen Nyckeln. Oj vad jag har längtat efter att den ska komma ut, och nu är den äntligen här!
 
Axels pepparkakssnuttar, cirka 60 stycken (kommer från http://www.femme.se/bakverkochfikastunder/):

200 gram smör
2 dl strösocker
3 msk sirap
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver
3 msk pepparkakskrydda
2 msk kanel

Blanda smör och socker mjukt med elvisp, tillsätt sirapen.
Rör samman mjöl, bakpulver, vanilj, pepparkakskrydda och kanel. Ha i det i smörblandningen, blanda tills allt gått ihop till en deg. Känns den allt för torr kan du ha i lite mer sirap.
Dela degen i 4 lika stora delar och rulla ut dem till längder. Flytta över dem till 2 plåtar med bakplåtspapper och platta ut dem med hjälp av fingrarna.

Grädda i 200 °C i cirka 15 minuter (börjar de få mörkare färg i kanterna blir de knapriga). Skär de varma längderna i sneda bitar och låt dem sedan svalna på plåten.

 

Kommentera här: