Taizé

Jag började skriva det här inlägget men insåg efter ett tag att jag inte bloggade förra gången jag åkte, så jag har egentligen aldrig förklarat vad det är för något. Taizé är alltså en liten by i Frankrike där det ligger ett kloster. Varje år kommer många tusen besökare dit för att uppleva klosterlivet, träffa nya människor från olika delar av världen och uppleva det lugn som finns där. Dagarna spenderas med att umgås med människor, lära känna nya kulturer gå på mässor där man sjunger en massa "taizé-sånger" på olika språk, gå på bibelstudier och bara ta det lugnt. Det är en helt fantastisk miljö med utsikt över Frankrikes vackra natur, vackra trädgårdar att sitta i och njuta av och gamla, men väldigt vackra hus. 

Den här gången var precis lika bra som förra året. Jag åkte dit med en helt underbar grupp från stadsförsamlingen och efter en lång, lång resa kom vi äntligen fram precis i tid till kvällsmässan. Det är väldigt svårt att beskriva Taizé-känslan men att höra de välbekanta sångerna gjorde mig så otroligt lycklig. Varje mässa ser ungefär likadan ut; man sitter tillsammans på golvet (ca 3000 personer) och sjunger korta sånger på olika språk i en massa stämmor. Sedan läser munkarna en bibeltext på olika språk och efter det följer en stund av tystnad. I början kändes det lite jobbigt att sitta tyst så länge men efter ett tag var det väldigt skönt att bara låta tankarna flyga som de ville en stund. Sedan sjunger man ännu mer och om man vill kan man också sitta kvar efter mässans slut och sjunga. Det är en väldigt speciell känsla av frid som jag bara har fått där. Att sitta tillsammans med främmande människor från andra länder, med olika kulturer och språk, och sjunga tillsammans ger en känsla av samhörighet, trots att man aldrig setts förr. 

Under veckans gång lärde vi känna en hel massa nya människor och jag kände också att jag fick tid till att uttrycka min tro och även att gå lite djupare. Predikningar i Sverige ligger i lä mot bibelstudium av munkarna i Taizé ;) Men som jag har sagt, det är så otroligt svårt att fånga Taizé, varken i ord eller bilder. Man måste helt enkelt vara där för att förstå! Här kommer dock lite bilder ändå ;)
Finaste Sara!
 
Och finaste Ida!
 
Utsikten är helt fantastisk
 
 
Vi träffade några spanjorer som vi hängde med under veckan! Jätteroligt och jag fick också chansen att träna upp min spanska. Jag var faktiskt bättre än jag trodde att jag skulle vara!
 
Vi träffade även några trevliga göteborgare (jaja, Ljungskile då)
 
En av dagarna gick vi på en promenad ner till grannbyn. Hela stället är som taget ur en sagovärld!
 
 
Det togs en hel del bilder under resan
 
 
 
En av mässorna var "ljusmässan" där alla fick varsitt ljus och under mässans gång tände man varandras ljus. Tillslut lyste ca 3000 ljus i kyrkan, hur fint som helst!
 
 
 
 
Detta är en liten film jag hittade på youtube. Den säger inte allt, men kanske lite mer om vad taize är :)

Kommentera här: