5 anledningar att älska december

Hejsan vänner!
Dagarna tickar på som vanligt och nu är vi redan inne i december. Ja, jag vet att jag är lika förvånad varje år men tiden går så otroligt fort, speciellt på hösten. Nu är det ju inte alls långt kvar till jul! Själv njuter jag mycket nu, december är nog faktiskt min favortimånad. Det kanske låter lite konstigt att gilla december med kyla och mörker , men här är fem saker jag älskar med december.
 
1. Alla juleljus och adventsljusstakar tittar fram - Inget kan få mig på bättre humör än att se alla ljus i husen. Det är lite konstigt, men jag får ändå någon slags känsla av samhörighet med alla andra när alla gemensamt tar fram sina ljus.
 
2. Dags för julbak! - Detta är ju den bästa högtiden för den som gillar att baka (dvs. jag). Jag har tusen idéer varje år och lite tradition måste man ju också ha, så nog kan man fylla upp eventuell fritid genom lite härligt julbak.
 
3. Julmusik - Ja, jag vet, alla är trötta och lessa på de där eviga sångerna som spelas varje år... Men vet ni vad, det finns faktiskt ganska mycket julmusik om man tittar lite närmare! Jag fuskar lite och har faktiskt redan lyssnat på julmusik ett tag hehe. Men en månad om året är ju alldeles för kort tid!
 
4. En tid att tänka på andra - En av de grejer som jag tror gör julen allra mest magisk för mig är att många tar sig tid att tänka lite på de människor man har runt omkring sig. Att tänka ut fina julklappar att ge, att tända ljus för alla de som inte har det lika bra och kanske till och med att ge lite extra pengar till välgörande ändamål. Det är något jag försöker göra i alla fall, och visst mår jag mycket bättre då. Något man naturligtvis ska försöka göra alla månader om året, men ibland glömmer jag och då är det härligt att få sig en påminnelse här i advent.
 
5. Nära och kära - Sist men absolut inte minst är december/advent/jul en tid där jag vill umgås med de jag har nära lite extra mycket. Kanske tta en julfika på stan, bjuda hem vänner på pepparkakor och glögg eller fira jul tillsammans med släkt och familj. Det är något som ger denna månad det där lilla extra. 
 
Kort sagt, jag lever livet nu i december och bara njuter. Nu låter det ju lite som om jag sitter hemma hela dagarna och bara julfixar vilket såklart inte är fallet. Just nu sitter jag till exempel på medicinska biblioteket och ska strax återgå till plugget men den mysiga känslan finns ändå kvar.
 
Gillar ni december eller är det bara en jobbig och mörk månad? 

Kommentera här: