Chokladmaränger

Innan jag blev sjuk hann jag baka lite grann, och denna gången blev det chokladmaränger. Mamma hade lagat fiskgratäng och fick några äggulor över, precis så många som behövdes till det här receptet vilket passade perfekt!
 
Jag har faktiskt aldrig gjort maränger förut så jag var lite smånervös, men det var inte alls så svårt som jag trodde! Jag ville göra en liten tvist på receptet ändå och såg att man kunde lägga i lite hackad choklad om man ville, och choklad är ju alltid rätt! Den smälte dock direkt så om man vill ha små chokladbitar istället för rena chokladmaränger så ska man nog inte röra om så mycket. Annars kan jag verkligen rekommendera detta, supergott var det, och det blev en helt ny smak också jämfört med vanliga maränger!
 
Receptet (taget från "Rutiga kokboken", typ världens bästa kokbok):
 
Tid: ca 1 1/2 tim
Ca 30 st
Ugnsvärme: 100-125°
 
1 dl äggvitor (3 st ägg)
1 1/2 dl socker
1 1/2 - 2 dl flisad blockchoklad (jag använde ca 50 gram mjölkchoklad)
(5 droppar nypressad citron eller matättika)
 
Hårda maränger (varmvispad smet som passar bra till tårtbottnar som ska ligga samman länge, maränger med mandel, marängkransar m.m)
 
1. Häll vatten i botten av en kastrull och låt det sjuda upp. Ställ en rostfri bunke ovanpå kastrullen. Var noggrann med att skålen står stadigt.
 
2. Blanda äggvitorna, sockret och eventuellt citronen eller matättikan i skålen. Jag använde ingen matättika eller citron denna gång, jag var lite osäker på om det skulle passa med chokladen.
 
3. Vispa med kraftig visp eller elvisp tills smeten är fast, seg och blank. Vattnet i kastrullen får bara sjuda under vispningen. 
 
4. Flisa blockchokladen och blanda den med smeten. Vill man ha hela chokladbitar och inte en chokladsmet så vispa bara lätt med en gaffel för att chokladen inte ska smälta samman med smeten.
 
5. Klicka eller spritsa ut smeten till toppar, kransar m.m direkt på bakplåtspapperet. Grädda marängerna mitt i ugnen 45-60 minuter beroende på marängernas storlek. Jag hade väldigt små maränger så mina var färdiga redan efter 40 min. De är färdiga när de känns torra och lätt lossnar från papperet.
 
Tips! För att marängerna ska hålla sig hårda är det bäst att förvara de i en plåtburk eller något liknande. Förvaras de i plastlådor kommer de att mjukna och bli väldigt sega i konsistensen efter ett tag. Mjuka kakor i mjuka lådor och hårda kakor i hårda lådor!
 

Kommentera här: